Zpět na článek

Porovnání černých papírů Clairfontaine a Canson a bílých tužek, pastelek a per

Chcete rozlousknout oříšek? Kresba na tmavý podklad takovým oříškem je. Tak pojďte do toho. Tmavé papíry se obecně hodí na inverzní malbu. V kresbě na tmavý podklad je vše obráceně. Tedy ne tak úplně, stín je stínem. Rozdíl v kresbě je v tom, že vyplňujete světlá místa a tmavá necháváte téměř bez zásahu, tedy na pospas stínu. Velmi zjednodušeně řečeno: nekreslíme tedy stíny, ale kreslíme světlo. Když tmavý papír, pak ten nejčernější z černých, Canson Dessin Noir a Clairefontaine CARB´ON.

S čím jsem pracovala

Chcete rozlousknout oříšek?

Kresba na tmavý podklad takovým oříškem je. Tak pojďte do toho.

  • Tmavé papíry se obecně hodí na inverzní malbu. V kresbě na tmavý podklad je vše obráceně. Tedy ne tak úplně, stín je stínem. Rozdíl v kresbě je v tom, že vyplňujete světlá místa a tmavá necháváte téměř bez zásahu, tedy na pospas stínu. Velmi zjednodušeně řečeno: nekreslíme tedy stíny, ale kreslíme světlo.
  • Když tmavý papír, pak ten nejčernější z černých, Canson Dessin Noir Clairefontaine Carb´On.
  • Vyzkoušela jsem dva druhy papírů a 6 druhů kresebných prostředků. Tedy tužek a pastelek, gelový popisovač a stříbrný a bílý kaligrafický inkoust.

Kočka z mého snu ležící na pruhované peřině.

  • Jako první má ruka vzala do ruky bílou tužku Polycolor od Koh-i-nooru. Vyzkoušela jsem její stopu na kousku tmavého papíru. Stopa po kresbě touto tužkou byla hladká, tužka po papíru klouzala a zanechávala za sebou sušší stopu. Stopa se mi zdála jakoby snová, mazlivá. Netrvalo dlouho a nápad, co budu vlastně kreslit byl tady.
  • Jaký papír nyní zvolit? Mám tužku Polycolor taaaak… Moje volba padla na hladký lehčí papír ze skicáku Clairefontaine Carb´On. Řekla bych, že tato dvojice může působit jako sladěný pár. Tato dvě media je dobré použít právě v tom případě, když chceme docílit jemných přechodů, zdání snového příběhu. Tužka klouže po tomto papíře, jako když hladíte kotě po hebkém kožíšku.
  • Pokud použijete v případě nutnosti gumu, rozhodně použijte plastickou, nebo černou. Bílá zanechává stopu, kterou již nezatajíte.
  • Gelový popisovač dělal v kresbě trochu rotyku. Nebyl schopný docílit jednolitou linku a tak jsem nakonec kočku dokreslila pouze tužkou a gelový popisovač vyzkoušela jen na peřině a vlastně na koutkách očí. Udržet však jednotnou linku byl boj.
  • Na peřinách jsem zkoušela ještě pastelku BIG, ta se však hodí spíše na dětské kreslení. Myslím, že děti ji ocení daleko více, než já.

Když už jsem u těch koček, zkusím ještě jednu.

  • Vezmu si ale jiný papír, tedy Canson Dessin Noir. Po pravdě, byl mi sympatický. Pro svoji strukturu, svoji pevnost a odolnost.
  • Jako kresebné medium jsem tentokrát zvolila bílou tužku Mondeluz opět od KOH-I-NOORu. Hned v první lince bylo jasné, že je mastnější, její stopa byla přímější, jasnější. Nenechala mne na pochybách, že šla právě tou cestou, kterou jsem chtěla. Nebála se. Nebyla stydlivá, byla sebevědomá. Nepustila k sobě zbytečné linky, které jsem se snažila dělat gelovým popisovačem. Jenže mé téma kočky s tím trochu bojovalo a tak jsem se tužku snažila používat velmi jemně. Papír mi vycházel vstříc. Pod linkou tužky byla vidět jeho struktura a tak se zdálo, že linka je jakoby mírně roztřepená. Přesně to jsem potřebovala. Tento papír i tužka je tedy vhodný na jasnější kresbu, jasnější sdělení, při menším přítlaku tužkou docílíte krásnou strukturu. 
  • S gumováním je to stejné, jako v prvním případě. Nepoužívejte světlou gumu. Žádné sny o kočkách. Prostě normální noční, živoucí bílomouratá kočka.
  • Černá barva obou druhů papírů je opravdu černá jak noc, probarven je v celé své struktuře. S gelovým popisovačem se Dessin Noir kamarádí o něco lépe, než jeho hladší kamarád Carb´On. To  je zajímavé, vzhledem k jeho struktuře. Pod linkou inkoustu se tak Dessin Noir nekroutí, je mu příjemnější, což je ale dáno jeho větší gramáží. Ani Carb´On však není nějak moc tvárný, linku inkoustu vydrží.

Ještě jsem řádně nevyzkoušela gelový popisovač a inkousty, tak jdu do toho. Noční můra mi pomůže. Nelekejte se, není to má noční můra. Je to kresba nočního motýla.

  • Gelový popisovač, pokud jej tedy použijete jako první a necháte jej hrát sólový part, hraje vcelku dobře. Jeho ostrá a výrazná linka není vhodná zrovna pro každou kresbu. Moje můra, noční motýl  to ale snesl.
  • Světlo na noční můře (opravdu je v sobě má), jsem zvýraznila ještě stříbrným inkoustem.
  • Bílý inkoust jsem použila s dámským perkem a je od gelového popisovače jen velmi málo rozeznatelný. Co ale gelový popisovač neumí, je změna síly stopy za jízdy. Tedy slabá a zesilující se linka. V této jízdě kaligrafický inkoust jednoznačně vítězí. Protože jsem chtěla zkoušet inkousty, zvolila jsem silnější papír se strukturou. Dessin Noir. Můra si na něm sedí vcelku pohodlně.
Tahy na ukázce jsou: 1) Jolly 2) Mondeluz 3 Polycolor 4 gelovka Sakura 5 bílý inkoust Herbin
6 stříbrný inkoust Herbin.

Tak a teď je řada na vás.
Chcete poradit? Přijďte do Ateliéru ŠUM.
Chcete zkoušet sami? Vše potřebné koupíte v Davoně.

Zuzana Klápšťová, Ateliér ŠUM